lördag 16 april 2011

Kyckling + Svartaoliver = Sant



Kyckling med grillad citron och rosmarinsås. 4 port

4 kycklingfiléer
10 potatisar
2 citroner (ekologiska)
3 dl matgrädde
1-2 msk hackad rosmarin
100g svarta oliver (med kärna eller så väljer man själv)
150g blandad sallad
Salt och peppar



Sätt ugnen på 250 grader. Skrubba potatisen och skär den i bitar. Blanda bitarna med 1 msk olja och 1 msk flingsalt på en plåt med bakplåtspapper. Rosta potatisen i 20 min.
Skölj citronerna väl i ljummet vatten. Halvera dem. Grilla citronernas snittyta i en stekpanna i ca 3 min. Lägg dem på plåten bredvid potatisen när 5 min återstår av tillagningen.
Skär kycklingfiléerna i tre bitar vardera på längden. Stek dom i olja i ca 2 min på varje sida, salta och peppra. Häll över grädden och tillsätt rosmarin och oliver. Låt puttra utan lock i ca 5 min. Servera allt med en sallad.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar